WYKORZYSTANIE NOWYCH TECHNOLOGII W PRACY Z DZIEĆMI Z DYSALKULIĄ

Autor

DOI:

https://doi.org/10.19251/sej/2021.14.1(16)

Słowa kluczowe:

nowe technologie, dyskalkulia, technologiczne wspomaganie terapii, edukacja matematyczna, dziecko

Abstrakt

Dyskalkulia rozwojowa charakteryzuje się obniżonymi umiejętnościami numerycznymi i palcowymi. Na ogół dyskalkulia dotyczy dzieci z trudnościami w uczeniu się matematyki i zwykle wiąże się z problemami uniemożliwiającymi efektywne nabywanie kompetencji matematycznych. Istnieją różne sposoby wspierania dzieci z dyskalkulią, nie ma jednak w stosunku do nich jednego podejścia terapeutycznego. Wśród dostępnych publikacji odnajdujemy takie, które omawiają możliwości wsparcia terapii dzieci z dyskalkulią przez nowe rozwiązania technologiczne. W niniejszym opracowaniu zweryfikowano to zagadnienie za pomocą przeglądu najnowszej literatury anglojęzycznej. Odnotowano badania dotyczące wykorzystania nowych technologii w pracy z dziećmi z dyskalkulią i wskazano na kilka potencjalnie wykorzystywanych narzędzi technologicznych oraz ich korzyści wynikające z tego typu pomocy. Przegląd literatury pokazuje, że technologia może wzmocnić terapię edukacyjną dzieci z dyskalkulią oraz że istnieje potrzeba zintensyfikowanych badań na ten temat,jak i potrzeba ujednolicenia stosowanej w tym zakresie terminologii.

Bibliografia

Alloway, Tracy Packaim i Rachel K. Carpenter. 2020. The relationship among children’s learning disabilities, working memory, and problem behaviours in a classroom

setting: Three case studies. The Educational and Developmental Psychologist, 37(1), 4-10. https://doi.org/10.1017/edp.2020.1.

Aquil, Mahammas Amimul Ihsan i Mazeyanti Mohd Ariffin. 2020. Dyscalculia, causes, interventions and malaysian scenario. PalArch’s Journal of Archaeology of Egypt/Egyptology, 17(5), 1131-1151. https://doi.org/10.48080/jae.v17i5.3318.

Bouck, Emily C. i Jiyoon Park i Kelly Stenzel. 2020. Virtual manipulatives as assistive technology to support students with disabilities with mathematics. Preventing School Failure: Alternative Education for Children and Youth, 64(4), 281-289. https://doi.org/10.1080/1045988X.2020.1762157.

Bouck, Emily C. i Jordan ShurrJiyoon i Park. 2020. Virtual Manipulative-Based Intervention Package to Teach Multiplication and Division to Secondary Students

With Developmental Disabilities. Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 35(4), 195-207. https://doi.org/10.1177/1088357620943499.

Bugden, Stephanie et al. 2021. Identifying Children with Persistent Developmental Dyscalculia from a 2‐min Test of Symbolic and Nonsymbolic Numerical Magnitude Processing. Mind, Brain, and Education, 15(1), 88-102. https://doi.org/10.1111/mbe.12268.

Castaldi, Elisa et al. 2018. Asymmetrical interference between number and item size perception provides evidence for a domain specific impairment in dyscalculia. PloS one, 13(12), e0209256. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0209256

Castaldi, Elisa i Manuela Piazza i Teresa Iuculano. 2020. Learning disabilities: Developmental dyscalculia. Handbook of Clinical Neurology (174), 61-75. http://doi.

org/10.1016/B978-0-444-64148-9.00005-3.

Ciechalska, Dominika i Małgorzata Gut, 2018. Komputerowe versus papierowe narzędzia oceny umiejętności matematycznych dzieci. Neuropsychiatria i Neuropsychologia, 13(3), 104–113. https://doi.org/10.5114/nan.2018.81251.

De Castro, Marcus Vasconcelos et al. 2014. Effect of a virtual environment on the development of mathematical skills in children with dyscalculia. PloS one, 9(7), e103354. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0103354.

De Nigris, Anna i Giovanni Masciarelli i Cecilia Guariglia. (2020). Efficacy of neuropsychological rehabilitation on numerical and calculation abilities: A developmental case study. Applied Neuropsychology: Child, 9(3), 271-281. https://doi.org/10.1080/21622965.2018.1553044.

Drigas Athanasios i Marios Pappas. 2015. ICT Based Screening Tools and Etiology of Dyscalculia. International Journal of Engineering Pedagogy (iJEP), 5(3). http://dx-.doi.org/10.3991/ijep.v5i3.4735.

Emerson Jane i Patricia Babtie. 2014. The dyscalculia solution: Teaching number sense. London, UK: Bloomsbury Education.

Estévez-Pérez, Nancy et al. (2019). Numerical processing profiles in children with varying degrees of arithmetical achievement. Acta Psychologica, 198, 102849. https://

doi.org/10.1016/j.actpsy.2019.05.001.

Geduk, Salih et al. 2020. Effective connectivity provides a disease signature for dyscalculia: an fMRI study. Anatomy: An International Journal of Experimental and Clinical Anatomy, 14(2). http://doi:10.2399/ana.20.S2iv.

Haberstroh, Stefan i Gerd Schulte-Körne. 2019. The diagnosis and treatment of dyscalculia. Deutsches Ärzteblatt International, 116(7), 107. http://doi:10.3238/arztebl.2019.0107.

Karagiannakis, Giannis i Marie-Pascale Noël. 2020. Mathematical Profile Test: A Preliminary Evaluation of an Online Assessment for Mathematics Skills of Children in Grades 1–6. Behavioral Sciences, 10(8), 126. https://doi.org/10.3390/bs10080126.

Klichowski, Michał i Tomasz Przybyła, 2017. Does cyberspace increase young children’s numerical performance? A brief overview from the perspective of cognitive neuroscience. W: Świat małego dziecka. Przestrzeń instytucji, cyberprzestrzeń i inne przestrzenie dzieciństwa, red. Hanna Krauze-Sikorska i Michał Klichowski, 425- 444, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, ISBN 978-83-232-3154-7

Košč, Ladislav. 1974. Developmental dyscalculia. Journal of Learning Disabilities, 7. 46-59.

Landerl, Karin i Liane Kaufmann. 2015. Dyskalkulia. Gdańsk: Harmonia Universalis.

Lu, Y. et al. 2021. Can abacus course eradicate developmental dyscalculia. Psychology in the Schools, 58(2), 235-251. https://doi.org/10.1002/pits.22441.

Mareschal, Denis i Brian Butterworth i Andy Tolmie. 2013. Educational neuroscience. Wiley-Blackwell.

McCaskey, Ursina et al. 2020. Persistent differences in brain structure in developmental dyscalculia: a longitudinal morphometry study. Frontiers in Human Neuroscience, 14, 272. https://doi.org/10.3389/fnhum.2020.00272.

Monei, Thato i Athena Pedro. 2017. A systematic review of interventions for children presenting with dyscalculia in primary schools. Educational Psychology in Practice, 33(3), 277-293. https://doi.org/10.1080/02667363.2017.1289076.

Osisanya, Ayo i Kelechi Lazarus i Abiodun Adewunmi. 2013. Manifestations of dyslexia and dyscalculia. Journal of International Special Needs Education, 16(1), 40-52. https://doi.org/10.9782/2159-4341-16.1.40.

Oszwa, Urszula 2008b. Psychologia trudności arytmetycznych u dzieci. Doniesienia z badań. Kraków: Impuls.

Oszwa, Urszula. 2006. Zaburzenia rozwoju umiejętności arytmetycznych. Problem diagnozy i terapii. Kraków: Impuls.

Oszwa, Urszula. 2008a. Wczesna diagnoza dziecięcych trudności w liczeniu. Wybrane zagadnienia. Kraków: Impuls.

Oszwa, Urszula. 2009. Psychologiczna analiza procesów operowania liczbami u dzieci z trudnościami w matematyce. Lublin: Wydawnictwo UMCS w Lublinie.

Praet, Magda i Annemie Desoete. 2019. A Pilot Study about the Effect and Sustainability nof Early Interventions for Children with Early Mathematical Difficulties in Kindergarten. Learning Disabilities: A Contemporary Journal, 17(1), 29-40.

Przybyła, Tomasz et al. 2020, Dziecięca matematyka. W: Pedagogika dziecka. Podręcznik akademicki, red. Hanna Krauze-Sikorska i Michał Klichowski, 119-137. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, ISBN 978-83-232-3590-3.

Przybyła, Tomasz et al. 2021. Zastosowania neurofeedbacku w edukacji matematycznej: eksperyment Speed-Math z udziałem uczniów wyższych klas szkoły podstawowej. W: Liczby w cyfrowym świecie. Rozmowy o współczesnej edukacji matematycznej dziecka, red. Tomasz Przybyła, 101-123, Poznań, Wydawnictwo Naukowe UAM, ISBN 978-83-232-3907-9.

Przybyła, Tomasz i Anna Basińska i Michał Klichowski. 2013. Smartphones and children’s mathematics. W: Children in the postmodern world: culture, media, social

inequality, red. Anna Basińska, Michał Klichowski i Hanna Krauze-Sikorska, 11- 20. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, ISBN 978-83-232-2634-5.

Przybyła, Tomasz i Michał Klichowski. 2018. „Cyfrowe liczby”: Przykłady narzędzi ICT służących kształtowaniu kompetencji matematycznych ucznia poprzez stymulację praksji. W: Psychoedukacyjne problemy młodzieży, czyli jak być świadomym wychowawcą, 56-64. Poznań: Kuratorium Oświaty w Poznaniu.

Przybyła, Tomasz i Michał Klichowski. 2019. Neuro-edu-tech no (NET) approach in studies on educational therapy for developmental delays: A case of focal cortical dysplasia. Studia Edukacyjne, (52), 97-106.

Re, Anna Maria et al. 2020. Response to a Specific and Digitally Supported Training at Home for Students With Mathematical Difficulties. Frontiers in Psychology, 11, 2039. http://doi:10.3389/fpsyg.2020.02039.

Sari, Mehmet i Sinan Olkun. 2020. Developing number sense in students with mathematics learning disability risk. International Online Journal of Primary Education (IOJPE), 9(2), 228-243, ISSN: 1300-915X.

Schindler, Maike et al. 2019. Quantity recognition in structured whole number representations of students with mathematical difficulties: An eye-tracking study. Learning Disabilities: A Contemporary Journal, 17(1), 5-28.

Walerzak-Więckowska Anna i Anna Lipowska i Paweł Jurek. (2018). Dyskalkulia rozwojowa–deficyt wiadomości matematycznych czy umiejętności arytmetycznych–od rozważań terminologicznych do praktyki diagnostycznej. W: Polskie Forum Psychologiczne, 23( 4). http://doi: 10.14656/PFP20180407.

Wilson, Anna J. et al. 2015. Dyscalculia and dyslexia in adults: cognitive bases of comorbidity. Learning and individual differences, 37, 118-132. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2014.11.017.

##submission.downloads##

Opublikowane

2021-12-03

Numer

Dział

Articles